14 mars 2007

Min recension av Silhouette


The Silhouette Digital Craft Cutter är designad för att skära ut figurer och bokstäver mha. din dator! Och jag måste säga att jag är imponerad, även om vi inte alltid är bästa kompisar :D För det tog faktiskt några gånger innan jag kom på vilken färg på ringen det skulle vara för att den skulle skära igenom och vart den skärde på pappret. Men det är ett lätt program som följer med och när väl jag kommit på hur inställningarna skulle vara för att den skulle skära som bäst så fungerar den super.

Ja, om jag ska komma på något negativt så skulle det väl vara att den ibland skär mitt på pappret (finns säkert någon inställning som ändrar detta) och då blir det mycket spill tycker jag. Det går åt ett helt ark varje gång jag ska skära så det gäller att fylla det väl.

50 stycken figurer ingår i köpet, och vill man ha fler sen så kan man ladda ner fler figurer från QK hemsida. Det billigaste är att köpa ett klippkort från någon återförsäljare, men det fungerar nog även att betala direkt via betalkort. Jag har inte testat hur detta fungerar, men det kommer väl tids nog ;)

Anledning till att jag köpte min Silhouette var för att jag tycker att det är så tråkigt att stansa ut bokstäver förhand + att det blir dyrt att köpa alla de alfabet som jag skulle vilja ha! Man kan alltså stansa ut alla de TrueType fonter som man har i sin dator och har man inte så många så kan man ladda ner nya gratis från nätet. Jag har hittat några riktigt bra sidor och hittar man inte någon font här, ja då är man kräsen! Numera så bor det lite över 500 roliga fonter på min dator och ni kan ju själva räkna ut att det kommer ta lång tid innan jag har användt alla dessa :O)

Så fort jag fått igång min scanner igen så kommer det komma lite smakprov på vad man kan skära ut med silhouetten, men min sammanfattning är att JA, den är dyr men en väl värd investering! I alla fall om man som jag, inte tycker det är roligt att stansa bokstäver för hand :O) och om man tänker på vad varje alfabet som man vill ha kostar, lägger ihop summan med det verktyg som man gillar, Ja då har man hamnat LÅNGT över inköpskostnaden av en Silhouette!