25 november 2008

Jag har jobbat med Sillhouetten

Du som har en Sillhouette, du har väl inte missat det roliga paketet "Holly" från Quickutz som finns i butiken!??! Jag har inte kunnat sluta göra saker i vinyl sen jag fick med mej mitt hem i lördags.

I setet får man två rullar vinyl, en grön och en röd samt en rulle transfertejp. Den behöver man när man gör små och pilliga saker eller ska sätta ihop ord. Man får även med två stycken verktyg som jag från första stund kände att de kanske var lite onödiga, MEN det var dom INTE!!!

Sen så får du ju även med 50 bilder och citat på en CD skiva. Många riktigt roliga och användbara, faktiskt!

Jag började med att testa att dekorera ett blockljus och visst blev det läckert?!?!?









OBS!!! Sen så får man ju inte glömma att ta bort vinylen och bandet när ljuset brunnit ned!!!!

Sen så hade DT mamma Kajsa sett en dekorerad kakburk så det var jag ju tvungen att testa. Det resulterade i att jag gjorde två olika, en i papper och en i glas.

Först ut kommer den i papper där jag även nu kommer beskriva hur du gör. Först skär du ut din figur i vinyl och petar bort allt spill. Här kommer nu det smarta verktyget som ser ut som en liten hake in, det blev mycket lättar att pilla bort småbitarna mellan.









När du nu pillat bort allt spill klipper du till en bit transfertejp, lika stor som din figur/text. Lägg den över in figur/text och tar det andra verktyget och gnuggar lite lätt så att det fastnar på tejpen.

Sen så drar du försiktigt bort det vita skydspappret och vips så sitter din figur/text på tejpen.









Efter det så tar du din burk och nu så är det dax att fästa din figur/text på denna. Jag har klätt mitt lock med enkel vit CS som jag chalkat lite på kanterna. Tag nu det fyrkantiga verkyget och gnugga nu fast din figur/text så att den sitter ordentligt.
När detta är gjort ska du nu ta bort tejpen och vips så har du din figur/text på plats. För att min text ska sitta ordentligt så har jag lackat hela min burk med decoupagelack.









Burkens lock är nu klart och lacket håller på att torka.









Jag dekorerade sidorna på samma sätt och satte dit ett band. Min burk är så stor att det går i en köpeburk med pepparkakor och visst är det mycket trevligare att ställa fram denna burk än en i plast!?!?!









Jag testade även att sätta detta på en glasburk och det gick lika bra! Det var lite mer pilligt eftersom bilden var mindre här och burken inte riktigt rund i formen, men visst blev även den läcker!?!??









Ha det nu så gott och altra lungt!!!
KramKram ♥ till er alla/DT Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

Läckert!