27 december 2009

GästDt- Marie Carlsson

Tema färgerna för detta kort blev grönt, rött och brunt. Pink Paislee Amber Road – Fallfestival pappret fick bli marken som renarna står på, klippte ut en rad med renar och färgade in kanten med Peeled Distress Ink. Den gröna bården (marken) fick styra kortets måttet som blev 14 x 16 cm. De tre rosorna är frostade med Stickles Frosted lace och stjälkarna har skruvats runt en tandpetare. Julhälsningen är en stämpel från Inkido, som jag stämplat i brunt och sedan fyllde jag i med clear glitter penna. Dekorerade med röda strass halv- pärlor i olika storlekar, men de minsta punkterna på Kaiser scrapbook Dash away all papperet var för små så istället använde jag Glitz Stickles Ruby Slippers. Kanterna på Kaiser scrapbook Dash away all papperet färgats in med Distress Ink fired brick.
Började med att distressa kanterna på ren pappret och rev några större revor där rosorna skulle komma fram. Det mönstrade pappret monterade jag med 3 mm 3D kuddar. För att rosorna också skulle hänga fritt över kortbasen gjorde jag ett litet hål vid slutet av varje reva och trädde upp stjälken genom det och skruvade den runt en tandpetare. Skar ut sex cirklar (1,5 cm i diameter) där jag stämplade GOD JUL med Disteress Ink vintage photo, fyllde sedan i bokstäverna med glitter penna. Gjorde två flourish av samma cradstock som kortbasen, men ville ha dem i en mörkare nyans så sprayade dem med Glimmer mist Khaki och monterade GOD JUL cirklarna på dem.

Gjorde spets sidan med kant stans och gjorde en fusk söm med en röd penna. Det vita bandet färgades in med fired brick Distress Ink. Kakel effekt på tomten har skapats genom att jag embossade den med clear UTEE i tre lager. Sprickorna är från en stämpel och stämplades innan embossingen, men det går också att skapas genom att man lägga den i frysen efter att den embossat klart i minst 15 min och ta sedan ut den och knäck till den, då spricker den. Därefter färgar man in sprickorna med chalk eller distress. Julstjärnan och tomten har monterats med en 3D kudde. Julhälsningen stämplades med röd StazOn eftersom J:et gick över bandet. Slutligen lite glitterlim och några röda strass halv-pärlor.




Skar ut två cirklar (9,5cm diam.) och (7 cm diam.) båda har distressade kanter, den större har jag rivit delar av cirkeln samt förstärkt de distressade kanterna med Distress vintage photo. Den mindre cirkeln har monterats med 3D kuddar och kanterna har inte färgads in alls. Hjärtbandet har jag denna gång färgat in med Distress Ink. Antique Linen. Den beige rutiga bakgrunden är ett och samma papper, men på den ena sidan har jag gjort små hål utmed de gråa linjerna och samman länkat dessa med vit gel penna (fusk söm). De röda strass halv-pärlorna i rutnätet har placerats över de röda punkterna i pappret. Organza bandet knöts runt den lilla cirkeln och dekorerades med tre röda rosor som fått lite större gröna blad…
Stämplade motivet och målade det, därefter markerade jag 1 cm breda och 2 cm långa murstenar, i ett omlott mönster. Kanterna på varje mursten är målade med Distress Ink. Antique Linen. Monterade murstenarna med 2 mm 3D kuddar, mellanrummen är ögonmåttade. Använde MS Halloween DRIPPY GOO kant stans, det skall här se ut som droppande sterain.

Det var inte lätt att embossa de här små bokstäverna, försökte olika metoder… men det som fungerade bäst var att embossa ena halvan av bokstaven i taget och hålla fast den andra med en pincett. De små prickarna över ä:na var alldeles för små för att embossa så istället använde jag strass halv-pärlor. Rev kanten på det mönstrade papprer, eller så kan man säga att jag använde min billigaste mönstersax ;-) Färgade in kanten alla kanterna med Distress Ink. fired brick och avslutningsvis dekorerade jag med röd strass halv-pärlor. För att bokstäverna skulle poppa upp lite mer följde jag kanterna med en .005 svart penna.



Började med att värma ovansidan på värmeljuset med embossing fönen så att stearinet började smälta och strödde då över glittret. Läd det stelna till och värm sedan lite till. Grillspettet måste kortas, jag delade det på mitten. För att det inte skulle bli så buligt på baksidan täljde jag med skalpellen en platt yta där limmet skall appliceras. För att dölja pinnen limmade jag fast en 3,5 cm diam. cirkel på baksidan av värme ljuset. Därefter placeras ljuset i cellofan påsen och dekoreras med band och blommor.

Tre små strass halv-pärlor förvandlade bladen till järnek med bär. Stjälkarna på rosorna har tvinnats runt en tandpetare. Alla kanter på både asken och papperen har färgades in med Distress Ink. fired brick.

Blandade samman clear embossing pulver och copper perfect pearls. Stämplade julhälsningen med embossing Ink och använde det egna koppar embossing pulvret. När det embossingen har kallnat borstas resterna från perfect pearls bort. Följde mönstret på papperet med en grön gelpenna och dekorerade med band och strass.



jag tackar dej för dessa otroliga skapelser Marie...
er alla önskar jag ett härligt vinterväder och njut av de sista dagarna i december och detta år..
kramen från AC













1 kommentar:

Cina99 sa...

Jättefina alster men min favorit blev nog murstenskortet :)