03 november 2009

Vika jul/vinter korg..... av SasSa


Satt en kväll framför tv:n och skulle vika en hög ask tänkte jag.
Fick till en ask men vet inte hur det kom sig att jag fortsatte.
Vek och vek tills jag hade en korg i händerna.
På med ett handtag och det blev så bra,
så nu vill jag dela med mig hur jag gjorde.
Håll till godo och visa gärna om du testar!


Börja med en bit dubbelmönstrat papper.
Blir snyggast med dubbelsidigt.
Storlek 21,5 x 20 cm.

Biga och vik 2,5 cm in på sidan som är 20 cm så man har 17,5 cm vänd och gör så i andra änden också. Se de 3 bilderna nedan.
Då ska man ha en bit på 15 cm x 21,5 cm.

Här bigar jag 2,5 cm in från kanten.

Viker jag den ena 2,5 cm förstärker vecket med bonefoldern.
Bigat och vikt båda sidor. Veckla sedan upp igen.

Sen fortsätter man genom att biga på 7,5 cm in från samma kanter som innan.


Vik och förstärk vecket med bonefoldern(matkniv eller vad annat som funkar lite bra)
Gör likadant på andra sidan.

Veckla upp och vik båda även bakåt samt förstärk vecket.
Veckla upp allt och du ska ha en bit på 21,5 cm x 20 cm igen fast med
en massa veck.

Så här ska det se ut.
Alla raka streckade linjer ska vara bigade.

OBS!!!
Detta är ingen mall, bara för att se måtten,
proportionerna stämmer inte!!!!

NOTICE!!!
This is not a template, only to see the measurements,
the proportions are not correct!!!!

Mät 4,5 cm in från kanten och biga därifrån in till hörnet på det som är mittenrutan.
Se diagonala streck på vägledningen ovan.
Dessa kan vara lite svåra att vika och förstärka men försök.

För sen ska du vika där och in mot baksidan.
2,5 cm måtten ska vara åt sidorna och uppvikta

Vik så här och i båda ändar.

Färdigt vikt bakom.

Sen viker man ner de 2,5 cm kanterna och det låser korgen
och man har en nästan färdig korg.

Handtag på 2,5 cm x 25 cm.

Jag har klätt mitt handtag i organzaband men det är ju valfritt.
Trä ner handtaget under 2,5 cm flärparna och fixera genom att göra hål och
sätta in en brads igenom alla lagerna.
Kolla bara så att handtaget sitter ordentligt fast.


Färdig korg!
Dekorerad med underbara Poinsetta blommor och blingstenar från Bazzill.
Som finns i shoppen!

Med lite innehåll...

Kolla fina blomman och blinget.
Finns här!

Här har jag gjort en till med ett handtag som är stansade med en kantstans.

Nu kan man ju dekorera dem mer om man vill,
vilket jag tänkt att göra med min men här vill jag visa den i all enkelhet.
O varför inte använda en "Just the Edge" från Bazzill till handtag???
De finns också i shoppen i 5 olika färger!

Visa gärna om du testar att vika korgen!!
Vore jättekul att se.
Och är det något som är oklart ja då är det bara att fråga på.
Lycka till!
Kram SasSa

3 kommentarer:

Anonym sa...

Superfina korgar, va påhittig du är!!
kram cilla

Unknown sa...

Wow Sassa!!!
De var bare helt utrolig nydelige!!!!
Ufattelig alt det du får til, og det foran tv`n også!!!

Klem,
Jorunn

Charlotte Ravn sa...

Hvor er de bare flotte Sassa! Dem må jeg prøve at lave efter din fine vejledning :)Tak!