28 april 2009

Lite nytt från DT-Cilla





Hej på er ute i stugorna. Nu var det dax för mig, att för första gången visa vad jag "går för".

Det jag fick i uppdrag var att inspirera med stämplar från Inkido och Tingtura, samt att gå loss med embossingpennan. Den är verkligen underskattad.!!! Jag vill också visa hur man kan få baksidan på kortet, där man ofta skriver/stämplar handgjort av, att mer höra ihop med kortet, istället för att det alltid ser likadant ut.


Mitt första kort blev ett riktigt prinsess kort.
Storlek : 15x15
Stämplade Tingtura swirl med VersaMark på helt vit slät cardstock, så det ser ut som vattentryck. Färgade delar av swirlarna med rosa torrchalk.
Stämpel Prinsessa från Tingtura är målad med promarkers. Lite glitterlim (privat) på krona, halsband och volanger. Skrev Prinsessan med embossingpennan-clear (ofärgad) på handgjort papper och embossade med guldpulver. Både motivet och texten är upphöjt med 3d kuddar. Satte sedan dit stora rosa rosor i hörnena, och snurrade de gröna ståltråds stjälkarna.


På Baksidan stämplade jag Tingtura swirl med VersaMark och embossade med clear pulver, så det bara glimmar lite, och skrev handgjort av i samma linje som motivet.



Så här blev det!



Baksidan av prinsess-kortet.


Kort nummer två går i lite starkare färger.

Storlek: 15x15
Här har jag brun cardstock som stomme, andra lagret är cerise/röd cardstock som jag bara skurit lite större än det lila pappret från Crate. Samma prinsessa från Tingtura fast jag klippte bort kronan, målad med promarkers och fastsatt på 3d kuddar.

På hennes halsband målade jag med embossingpennan och embossade med clear pulver-det var supersmidigt att få de små detaljerna lite blanka och inte alls kladdigt eller svårt att få där man vill , som jag vet att många tycker om 3d-lack. Tänk bara på att färgen på clearpennan är lite blå, så att det inte blir missfärgat. Vitt papper blev lite svagt ljusblått och gult papper blev lite åt det gröna hållet. Så prova innan du ska embossa originalet !


Stämplat Inkidos: du är en på miljonen. Miljonen är 3d lackad. Vit puchinella, brunt brett organzaband, vita pearls (privat) ,streckat stygn med vit sakura penna.

Och sist men inte minst har jag faktiskt målat om rosorna !! De jag fick, var nämligen de rosa som jag hade på det första kortet, men de passade ju inte, så då tog jag fram mina promarkers och målade faktiskt om två stycken rosor mer röda, med promarkers - ruby och bladen mörkare gröna med färgen -moss. Voala!!


Baksidan dekorerade jag med en utstansad krona från min dotters cuttlekids , med lite glitterlim i topparna och så givetvis handgjort av cilla.


Framsida

Närbild på halsbandet som är embossat med penna och clearpulver.



Om man tittar riktigt noga mellan blombladen ser man originalfärgen ! (färgerna ljuger lite)

Baksidan med kronan.


På nästa kort har jag använt ljusblå cardstock som stomme.
Storlek: 15x15

Här har jag stämplat Inkido´s stämpel: du är en på miljonen med VersaMark som bård, både upptill och nertill, även på baksidan. Vit punchinella i botten , 3 rivna bitar av Kaisers orange/vit prickiga papper. Färgade in - "du är en på miljonen stämpeln" i omgångar och stämplade texten på bitarna.

Prinsessan från Tingtura är här färglagd med distresser.

Men håret är faktiskt ett papper ! Jag stämplade prinsessan på baksidan av Kaisers "muffins" papper. Det var perfekt till gyllenblont hår, och så klippte jag ur endast håret och klistrade fast det ovanpå motivet jag färglagt (som på en klippdocka), och målade konturer runt om med promarker- sandstone, så håret ändå fick lite ljup. För här provade jag nämligen med embossing pennan :clear och hade tänkt embossa lite konturer men håret blev GRÖNT................... ( man lär sig)


Stämplade Tingtura swirl som lite bakgrund under utstansade quickutsblad (privat) och de stora rosorna från Prima .
Blått zick-zack band och blå rinestones (privat).
Baksidan dekorerade jag här med en bit av det orangea pappret och utstansade blad.



Blått prinsess-kort.



Baksidan med de stämplade bårderna ,utstansade blad och en riven bit papper.



Och till sist ett riktigt SWIRL-kort !

Storlek:15x15.

Här är det ljusblå cardstock som stomme. Och här får ni också se det lila pappret´s framsida, från Crate. Där jag har rivit, vikt och rullat lite kanter. En bit av det benvita, handgjorda papper som innan (finns i den fysiska butiken). Stansade kanterna på det lila pappret med en edge punch (privat). Tingtura stämpel swirl är stämplat i svart som lite extra kontrast. Och så en massa pearls på band (privat). Grattis är utstansat i Quickuts alfabet Diesel med skuggor (privat)och fastsatta med 3d kuddar. Allt är chalkat med Fluid chalk: dark brown.


På baksidan har jag använt fodralet som pearlsen var i, som shablon och stämplat över med bruna chalk , för att få ett unikt swirl mönster.


Swirlkortet !


Bild på baksidan där jag tog till vara pappemballaget från pearlsen och använde som shablon.




Jag hoppas att jag har kunnat ge er lite tips och ideér, men framförallt inspiration.


Du har väl anmält dig till den stora scrapträffen 30 maj, (se under etiketten: scrapträff för mer info.)

många kramar Cilla













7 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka underbart fina kort!!

tess sa...

riktigt fina!!

Anonym sa...

Vad duktig du är! Jättefina kort - ser fram emot ännu fler inspirationskort av dig!

Anonym sa...

Whao vilken inspiration och många bra tips. Tusen tack !!

Sara

Anonym sa...

Lika fina som alltid !!

Pernilla

Anonym sa...

Kanonfina och vilken variation på ett och samma motiv och stämpel, DU ÄR SÅ BRA PÅ DETTA!!!!!!
Stora kramen från L

Anonym sa...

Hoppsan nu hittade jag hit.

Det var ju en riktigt kul sida att hämta inspiration från, tack för tipset.

Sandra