24 februari 2009

Varför finns det så många gluedots och vad använder man dom till?

Ja, den frågan tänkte jag försöka besvara här och nu!
Jag har i DT uppdrag denna månad fått i uppgift att reda ut detta med alla gluedots som finns och till vad de passar bäst. Jag använder gluedots mycket när jag altrar för jag tycker att de fäster mycket bättre än lim. Särskilt när man gör canvastavlor, så fäster de så bra i duken!
Jag har testat Didi dots som är 3 mm, Glue Lines och Zots 3-D. Först kan vi ta en titt på Zots 3-D som jag först var väldigt skeptisk till. Men efter att ha testat dessa kommer jag nog inte använda något annat när jag vill skapa 3-D effekter på lite större saker. De är ganska så stora så de passar inte till mindre dekorationer, men till större än 2 cm är de perfekta!
Här har jag höjt upp ett kort med 3-D kuddarna:

Här har jag fäst en blomma och det fungerade lika bra:
***
Till vanliga dekorationer så passar de vanliga Glue Dotsen perfekt. Dessa finns i flera olika storlekar och de får man ju välja efter vilken typ av dekoration man ska sätta fast. Jag har alltid använt mej av lim, men efter att ha testat dessa så har jag insett att det inte är så dumt med Glue dots i alla fall *ler*
De jag har testat är 3 mm stora och passar perfekt till mindre dekorationer, tex blommor, små knappar, bokstäver, paljetter eller små blingstenar som jag visar på bilderna här under. Det är 250 dots i varje ask!
Eller varför inte fästa några små pengar, de är så starka att de faktiskt håller för denna tyngd!
***
Till sist kollar vi in Glue lines. Det är 2½ cm långa lim remsor som är så enkla att använda. Det är 200 remsor i varje ask. Dessa använder jag när jag ska fästa papper och större dekorationer som denna blomma tex. De är perfekta när du ska fästa större papper på en Canvas tavla. Det blir inte så kletigt som med lim och de fäster riktigt bra i duken!

Här har jag fäst två stycken på baksidan av en stor blomma. Kapsylen har jag sedan satt fast med en Zots 3-D
Jag hoppas att ni fått lite hjälp på vägen då ni ska välja glue dots och de som jag har testat här + några fler storlekar hittar du naturligtvis i butiken!
KramKram ♥ till er alla/DT Anna

1 kommentar:

Anonym sa...

Glue lines hamnar på min shoppinglista :)