28 juni 2009

att göra sepia med distressink pads..

Hej
här kommer mitt sista tips denna månad.. sen i juli är det dags för Kajsa själv att ta över.. dock kommer hon att ha lite problem då hon är utan internet halva juli.. men hon fixar säkert nått..=)

ja, jag har lovat att visa hur jag gör sepia av mina kort med hjälp av Tim Holtz distressdynor. Ordet sepia vet jag inte riktigt vad det betyder men det menas att kortet har en gulaktig hinna på sig, och det kan man se på äldre fotografier från mormors tid ungefär..=) hoppas ni hänger med. ibland när man sitter med fotot så är färgerna mer klara på fotot än vad man har papper till, då är detta ett effektivt sätt att tona ner fotot, men även, givetvis att man vill skapa ett äldre intryck av fotot.

jag börjar med att slipa lite med en nagelfil, jag vill att kortet ska se slitet och gammalt ut.
sen drar jag dynan över fotot med ett tjockt lager, det för att man ska kunna jobba med det lite, man kan alltid bygga på med mer färg..

sen drar jag fingret över fotot för att jämna ut färgen lite, detta gör du tills du känner att du är nöjd med resultatet. sedan tar du samma dyna och inkar/chalkar kanterna med den också

ett foto klart.. nu gör jag likadant med den andra..

så båda fotona klara..

och så en färdig layout med båda fotona..
nu hoppas jag att ni känner att ni har fått lite tips och att ni vågar att prova er fram,
tävlingen fick 2 deltagare till slut.. nu är det upp till DT teamet att rösta fram en vinnare.. =)
jag tackar för mej och önskar er en härlig sommar..
kram DT Carina

Inga kommentarer: