09 juni 2009

DT-uppdrag juni - Anna

Har du någon gång levt med en scrapblock? Jag har i en längre tid nu inte haft någon lust att scrappa och det skrämmer mej faktiskt lite! Jag har alltid, så länge jag kommer ihåg, gillat att pyssla och använda mina händer! Men nu så har det tagit stopp! Ja, eller kanske egentligen inte, för jag har nog bara flytta ut mitt pysslande till trädgården där det just nu växer och gror för fullt. Är det så att man pysslar när man planterar i ett grönsaksland???

Men, hur gör man då för att komma ur sin blockering! Jag tror att man måste ge det tid, och inte bli stressad för att man inte har någon lust att skapa. Den kommer när man minst anar det! För mej var det DT-uppdraget som fick tillbaks min lust, en utmaning som var lite tidspressad. Jag hade egentligen inte någon lust alls, men så i sista stund så började jag och kom på att det är ganska så mysigt att sätta sig en stund och koppla av med lite scrap. Mitt uppdrag denna månad var att då skapa:

1. något att förvara sommarlovets minnen i
2. "gå bort" presenter

1. Sommarlovsask
Jag gjorde två stycken askar eftersom jag har tvillingar (en tjej och en kille), och dessa blev i olika färger. Men jag tycker nog att den turkosa likväl passar till en tjej!
Bokstäverna är från Quickutz och dessa har jag lackat med 3D-lack, en effekt som jag tycker är superläcker!!! Sen så har jag dekorerat med rosor och blommor, ganska så enkelt som jag gillar.
Jag har fäst några av bokstävsrutorna mha. 3D kuddar för att skapa lite mer liv i rubriken "sommarlov"
Jag har målat baksidan på kanten av det stora pappret med svart akrylfärg, sedan har jag edgescrappat kanten och tagit fram lite av det svarta. Sen så har jag målat med färg som matchar pappret på framsidan, stämplat med Jenny Sandbergs stämplar och en stor duplo legobit.

2. Gå bort present
Vi brukar ofta ge bort en vinflaska när vi går bort, och vanligtvis så brukar jag bara knyta en rosett runt halsen på flaskan. Men så har jag sett i div. bloggar slipsar som man kan göra och då var jag tvungen att testa detta. Så jag gjorde en stor slips som jag dekorerade med rosor, blommor och pärlor från Kaiser. Sen så skar jag ut en text och här kan man ju välja att stämpla, stansa eller bara skriva för hand något som passar till värdinnan/värden/tillfället!
Fler "gå bort" presenter kommer i nästa DT-uppdrag då jag pga. att jag inte kom igång i tid och att jag fortfarande har några fler idéer som måste testas!!!


Materiallista:
Mönstrat papper från SEI - Dill blossom (Roseship, Dill Seed, Myrrh och Fennel)
Enfärgad CS, i cremefärg med lite glitter i
Vit CS
Organsaband med prickar, rosa, blå, lila och creme
Rosor och blommor från Prima
Kaiser halv pärlor i rosa
Stämplarna kommer från Jenny Sandberg
En vanlig Duplo Legobit
KramKram ♥ till er alla/DT-Anna
PS. Har du haft någon scrapblock någon gång? Snälla skriv en kommentar och berätta, det vore kul att läsa hur du kom igång med pysslet igen *ler*

1 kommentar:

Anki sa...

Jag har haft en del scrapblockar och då har jag kommit igång igen genom att använda mig av skisser eller helt enkelt leta runt på nätet och "apat efter" lite = liftat. Jättefina askar.