16 maj 2009

Gör en glasslåda till ett roligt kort

I år kom den goda nyheten Magnum Temptation ut på glassmarknaden, glassen tog mig med storm och jag kan ärligt säga att jag inte köpt någon annan glass efter det ;) Men det är inte bara glassen som är god utan även lådan som glassen kommer i. Jag har efter mallen från glasslådan gjort lite olika "kort" som kan fyllas med godis och pyntas fina :)


Så här kan det gå till:
1. Välj ut en ask som har både botten och lock i samma låda.



2. Vik försiktigt ut asken helt och rita av den på ett enfärgat papper. Jag har även mätt alla rutor och skrivit ut måtten på dem för att kunna förstärka insidan av asken. Det vill säga att alla sidor blir dubbla och asken därmed blir mer stabil utan att det blir dubbelt papper i vecken.. Om man snålar med pappret så räcker det med ett 30x30 papper för hela asken inklusive förstärkningar.


3. Klipp ut runt kanterna som du har ritiat runt och markera sedan alla vik med kanten av en linjal eller en sådär pinne.


3. Efter detta är det dax att dekorera och göra asken till den du vill ha. Sedan kan du fylla den med lite fint godis och ge bort ett godis-kort!

Så här kan det bli:




Tips!
Denna idé kan givetvis göras med alla typer av lådor, men de som har låda och lock i ett är de allra bästa. Jag kan även rekomendera liptons te-lådor! :D

Ha en riktigt skön kväll och håll tummarna för Sverige i Euorovision ikväll!
Kram kram
Johanna

1 kommentar:

Anonym sa...

Perfekt till after-eight asken på morsdag, supertack för tipset.

DT-cilla