17 oktober 2009

GästDT- Lotta

Vad kul att vara tillbaka! Denna gång fick jag ett otroligt kul och inspirerande kit och dessutom med temat JAG. Papperna var lite mustiga i färgerna och eftersom jag älskar hösten var temat för den första layouten givet. Det blev dessutom en layout om något som jag inte gillar; bilåkning.


På bilåkningslayoten använde jag en skalpell och skar ut ramen på det runda pappret och använde den för sig (den runda gröna vågiga ramen). Pappret som blev kvar använde jag sedan för sig. Allt material kommer från kitet utan blommorna och alfabetet till rubriken.
Av alla spillbitar och rester ville jag få till en lite må bra bok. Det är så himla enkelt att med ganska små medel göra fina miniböcker själv och jag älskar det. Sagt och gjort jag använde den bruna cardstocken som bas och klippte till fyra lika stora sidor. Därefter dekorerade jag med papper, foto, bling, band och egenhändigt gjorda små flärpar allt från kitet. Det enda som jag lagt till själv är bokstavsstickerserna och några clearstamps. Jag gjorde tre hål för att sätta ihop boken och använde kedjor och band för att hålla ihop den. Kedjan kommer från ett halsband som gått sönder och som jag slaktade med hjälp av en avbitartång. När jag trätt kedjorna genom de utstansade hålen, klämde jag bara ihop kedjan igen med en plattång och dekorerade med lite extra band.












Jag vill ha en overlay som omslag och därför bestämde jag mig för att försöka konstruera en själv. Det var busenkelt. Jag öppnade ett nytt dokument i Photoshop som var lika stort som det tänkta omslaget, i mitt fall 12 x 15 cm. Därefter öppnade jag ett nytt lager och använde en pensel som jag stämplade över och under sidan med. Det finns massor av gratis stämplar att ladda ner från nätet. Sök på ”photoshop brushes” och himlen öppnar sig. Slutligen öppnade jag ett nytt lager och använde textverktyget och skrev till ”memories”. Först försökte jag skriva ut direkt från min fotoskrivare men det blev bara kladdigt. Istället skrev jag ut mitt omslag på vanligt vitt papper och sedan kopierade jag i en kopiator över bilden till ett OH-ark. Skar ut och stansade hål och vips hade jag en snygg ram. Det är enkelt att på samma sätt göra egna overlays. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.


Tack Anna-Carin för att jag fick gästspela i ditt team. Det gör jag gärna om igen.

Materiallista
Papper:
Cardstock; bazzill
Mönstrat papper; KaiserCraft och Fancy Pants

Dekorationer:
Bling uggla; Basic Grey
Bling pärlor; Kaiser Crafts
Pappersblad; Bazzill
Brads; American Crafts
Band
Träbokstav

Eget materialBlommor, Bokstäver, Band, Kedja

och vi tackar dej Lotta för dina fina alster och härliga inspiration.. ska nog själv våga mej på att göra en overlay =)

ha det gott alla

kram kram

1 kommentar:

Teamjes sa...

Härliga alster , favorit blev minalbumet med overlayen !